Window walk: Geert Nijs

De Window Walk is een vaste waarde tijdens Drawing Days. Meer dan vijftig tekenaars en illustratoren nemen Hasseltse ramen onder handen en fleuren zo de stad op met hun creaties. Maak hier kennis met één van hen: Geert Nijs.

Geert: ‘Ik nam de ramen van reisbureau Travel Atelier voor mijn rekening, een knap bureau waar je een reis op maat kan boeken. Bij mij rees meteen de vraag: wat betekent reizen? Het is ontdekken en de wereld zien op vele manieren. Ik had twee raampartijen ter beschikking, die verdeeld waren in kleine vensters. Ik wou elk venster een eigen sfeer weergeven. Zo zie je een cruiseschip, een luchtballon, mensen op skivakantie, tropische vakantie en een safari. Elk venster is een klein verhaaltje geworden met interactie tussen de figuurtjes en een antagonist. Zo gaat het schip botsen tegen het piratenbootje van de konijnen en valt een groot zeemonster het schip aan. Het hert van Hasselt staat ook in mijn illustratie. Hij geniet van een welverdiende vakantie. Spot je hem?

Een illustratie start ik doorgaans op papier of soms ook op mijn Ipad. Het is schetsen, gommen, selecteren en verplaatsen. Zorgen dat ik op papier het beeld krijg dat in mijn hoofd zit. Ik heb al vaker gehoord dat ik wat perfectionistisch ben. Dat ervaarde ik ook bij het tekenen op het raam. Als je tekent op een computer, kan je makkelijk zeggen: undo last action, of de laag verschuiven. Maar als je tekent op een raam, gaat het vaak niet zoals verwacht. Ik dacht ‘undo last action’, maar dat werkte natuurlijk niet zo (lacht).

Toen ik te horen kreeg dat ik op de ramen van Travel Atelier mocht tekenen, ben ik direct de locatie gaan bekijken. Hoe groot zijn de ramen en hoe zijn ze ingedeeld? Wat gebeurt er zoal op de locatie? Ik wou mezelf goed informeren en de sfeer ervaren. Hierna ging ik aan het schetsen op mijn Ipad. Al snel kreeg ik een beeld voor ogen. Ik wijzigde hier en daar nog wat tot ik een goeie ruwe schets had. Dan kwam de volgende stap, het uitwerken van de schets. Elk figuurtje kreeg een gezicht en er moest interactie zijn tussen de vensters. Eens de prent klaar, printte ik hem in spiegelbeeld op A3-formaat. Het werd mijn leidraad bij het tekenen op het raam.

Daarna kwamen de stiften. In mijn hoofd zag ik maar twee kleuren: wit en oranje. Ik wou voor een sober en strak beeld gaan. Snel naar Schleiper voor de stiften en dan richting Travel Atelier. Maar dan…Het was de eerste keer dat ik dit deed. (lacht) Hoe start je? In het begin kreeg ik de stiften niet eens aan de praat, ik dacht dat ze uitgedroogd waren. Help! Maar je moet dus veel schudden en duwen. De eerste lijn die ik trok, was de lange horizontale lijn van de zeespiegel. Dat werd mijn basis. Ging er iets mis, dan nam ik gewoon een droge doek en veegde het stukje weg. Eigenlijk vond ik het heel aangenaam werken, als op een krijtbord. Het leukste om te doen, vond ik de dikke volle witte lijnen. Doordat mijn illustratie zeer strak is, moest ik een vaste hand hebben. Normaal laat ik mijn hand rusten op het blad, nu moest ik zo kalm mogelijk tekenen. Ik bibberde vaak maar toch was het heel rustgevend om te doen.

Ik hoop dat voorbijgangers kunnen lachen met het beeld. Even stilstaan voor het raam en de illustratie van links naar recht lezen als een stripverhaal of kijkprent uit een voorleesboek. Het is een zeer makkelijk leesbare illustratie die vooral jongeren zal aanspreken, denk ik. Ik zou graag zien hoe de voorbijgangers het ervaren en hun reacties horen. Tijdens het tekenen kwamen al enkele kinderen voorbij en ze genoten enorm. Daar doe ik het voor.’

Geert Nijs tekent op het raam van: Travel Atelier, Dokter Willemsstraat 30, 3500 Hasselt