Maak kennis met de ingenieuze tekenmachinerieën van Het LABO

Tekenen met een machine, met je handen of in je hoofd. Het hoeft niet altijd op papier te zijn. Maak kennis met Peter Firman: (interieur)architect en lid van Het LABO collectief. ‘Eigenlijk kijk ik vooral heel goed en maak ik tekeningen in mijn hoofd.’

Het LABO collectief

Peter: “Het LABO collectief werd eind jaren tachtig geboren in de Gelatinefabriek van Hasselt, en bestond vooral uit interieurarchitecten die klasgenoten waren en samen hun werk presenteerden. Het was een platform voor crossovers tussen toegepaste en de beeldende kunst. Vanuit het collectief werden vooral thematische tentoonstellingen georganiseerd. Die waren vaak gefocust op een bepaald object, bijvoorbeeld een wandelstok of een fiets. Dat doen we nog altijd, na meer dan drie decennia! Nu zijn we met elf vaste leden, verspreid over Vlaanderen. De meeste leden zijn interieurarchitect, maar er is ook een wever, een schrijnwerker, een productontwerpster en een grafisch ontwerpster bij betrokken. Het collectief is eigenlijk een beetje een uit de hand gelopen hobby van ons allen. Maar wel één die we zo professioneel mogelijk willen beoefenen.” 

Een dialoog tussen analoog en digitaal

Peter: “Tekenen is heel belangrijk voor mij. Enerzijds teken ik met de hand, een krabbel op papier. Voor mij is dat een manier om mijn gedachten te ordenen, een manier om te denken. Het is fragmentarisch en niet overzichtelijk, heel rechttoe rechtaan en eenvoudig. Anderzijds teken ik digitaal, met een tekenprogramma. Maar ik merk dat, als ik achter mijn computer zit te tekenen, dat veel minder vlot gaat. Je kan er wel makkelijk rechte lijnen mee tekenen. Ik leg vaak kalkpapier op afgedrukte plannen en teken het over met stift, dat is veel spontaner. Op die manier is er eigenlijk voortdurend een dialoog tussen handmatig en digitaal tekenen.”

© Renaat Nijs
© Renaat Nijs

Tekenen als interieurarchitect

Peter: “Om te ontwerpen, moet je kunnen tekenen. Voor ik ging studeren, was ik geen sterke tekenaar en heb dat moeten aanleren tijdens mijn opleiding Interieur en Architectuur. Zo leerde ik bijvoorbeeld werken met vluchtlijnen en perspectief. Ik gebruikte toen al graag kleurpotloden om meer materialiteit te creëren. Die schetsboeken uit mijn studeertijd heb ik allemaal zorgvuldig bewaard. Ik tekende toen ook iets vrijer dan de opdracht. Dat doe ik nu niet meer, en vind zelfs dat ik nu eigenlijk te weinig teken. Ik doe het wel samen met mijn kinderen, maar als architect eigenlijk te weinig. Ik knip en plak liever dan dat ik teken.” 

Mentale tekeningen

Peter: “Ik teken eigenlijk vooral ruimtelijke ideeën die in mijn hoofd zitten. Ik teken maar heel af en toe ‘bestaande’ dingen, daarmee bedoel ik: waarheidsgetrouwe tekeningen gebaseerd op wat ik zie, zoals bijvoorbeeld een straat of een ruimte. Wat ik wel doe, is een soort van mentale tekening maken. Het grote voordeel van een bestaande ruimte te tekenen, is dat je die gaat analyseren en de sfeer beter gaat vatten. Dat probeer ik mentaal te doen. Eigenlijk kijk ik dan heel goed en teken ik in mijn hoofd, zonder het ook effectief op papier te zetten. Een beetje zoals waarheidsgetrouw tekenen, maar dan zonder het te tekenen (lacht). Tekenen is voor mij dan gelijk aan goed kijken. Maar dat kan ik alleen maar omdat ik eerst geleerd hem om waarheidsgetrouw te tekenen.” 

© Renaat Nijs
© Renaat Nijs

Tijdens Drawing Days organiseert Peter met Het LABO TEchENINGEN: een expo met 20 unieke tekenmachines. Makers konden hun voorstel insturen via een open call, en Het LABO maakte een zorgvuldige selectie van grappige, vernuftige, originele, handige en minder handige tekenmachines. 
Ontdek meer over Het LABO hier.  

© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs