Lees hoe Shun-Ying Lu & Jennifer Bruinendaal tekenen en meditatie verbinden

Gegroeid uit een toevallige ontmoeting, en beiden een eigen manier om de wereld te voelen en te verbeelden. Maak kennis met Shun-Ying Lu en Jennifer Bruinendaal: een duo dat elkaar vond in een meditatieve vorm van tekenen. Hun expo 'The Moving Still II – Space In Between' in de Begijnhofhuisjes belooft een duet van visuele poëzie met zinnebeeldige tekeningen te worden.

Meditatie

Shun: “Ik ontmoette Jennifer in 2019 toen ik samen met Tinne Luyten de tweede editie van de Stadsavond aan het organiseren was. Dima, de man van Jennifer, was een van de muzikanten voor het openingsconcert. Ik leerde dit creatieve koppel kennen en ontdekte ‘meditatie’ door hen. Toen ik de eerste keer bij hen op bezoek was, gingen we mediteren tegenover een groot papieren werk dat Jennifer maakte.Het werk was licht van materiaal, subtiel in techniek, monotoon van kleur. De ervaring gaf me veel voldoening; het gevoel van intimiteit met het kunstwerk in stilte, is rijker dan het te bezitten.”

Jennifer: “Voor mij is elke tekening een gebed, ongeacht het onderwerp. De intensivering van dit gebed is de lijn. Vanuit meditatie kan bijna iedere vorm aangename gevoelens opwekken, die je schoonheid of inspiratie kan noemen. Kunstenaars Wolfgang Laib en Agnes Martin zijn een grote inspiratiebron voor mij. Hun levenshouding zit ergens tussen monnik en leek. Het werk dat ze maken ontstaat uit die manier van leven: in stilte en afzondering, met ruimte voor de immense sensitiviteit die in ieder aanwezig is. Hun werk is het gevolg van een soberheid en gerichtheid, en een grote aandacht voor hun innerlijke wereld, voorbij het wereldse. Shun en ik hebben dezelfde soort tentakels waarmee we de wereld voelen en verbeelden. Alleen is het bij Shun met meer spontaniteit: voor mij is dat een verrijkende samenkomst.” 

© Renaat Nijs
© Renaat Nijs

‘The Moving Still II - Space In Between’

Met 'The Moving Still' uit de titel verwijzen Shun en Jennifer naar het feit dat wij allemaal minuscule fijnstofjes in de kosmos zijn. Beiden staan achter de idee dat als we onszelf kunnen bekijken van heel ver, we stilstaan. Toch bewegen we constant. Onze lichamen, onze gevoelens, emoties en gedachten blijven veranderen als een decor op het podium van stilte.

Tekenen als proces

Shun: “Vroeger tekende ik vooral technisch voor mijn job. Nu ga ik voornamelijk aan het schetsen als ik een ontwerp maak voor kaften bij het boekbinden en voor de installaties van mijn kunst. Tekenen kan voor mij veel gedaanten aannemen: het kan een punt, een lijn, een figuur of een samenstelling zijn. Het kan met alles wat je in je hand vast hebt, zo teken ik soms zelfs met een mes. Of ik kan een halfuur naar de hemel kijken en me verwonderen over hoe de wind een magische compositie tekent met de wolken. Ook dat is tekenen voor mij.” 

Jennifer: “Ook ik teken via verschillende media. Met licht door rijstpapier, lijnen van bladgoud, via brons en fotografie. Schetsen is voor mij het vormgeven van mijn gedachten en gevoelens in een materiaal. Ik ervaar het leven als een grote vraag. Het creatieve proces is, onder andere, het zoeken naar het antwoord. De uitkomst is een tijdelijke conclusie. 

© Renaat Nijs
© Renaat Nijs

Zoals bij velen sluimert in mij de overtuiging dat ik niet echt kan tekenen. Of dat het resultaat toch niet overeenkomt met wat ik wil uitdrukken. Toch ben ik ervan overtuigd dat iedere creatieve beleving relevant is. Ik zie iedere expo als een mogelijkheid om die gedachten te ontstijgen. Mijn primaire doel is om plezier en verwondering te vinden in alle handelingen die we tekenen noemen. Dan is het resultaat - wat er ook uit voortkomt - sowieso geslaagd.” 

 
 
De expo 'The Moving Still II – Space In Between' van Shun-Ying Lu x Jennifer Bruinendaal is te zien in de Begijnhofhuisjes. Gratis te bezoeken. 

© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs
© Renaat Nijs